Slow Steps

Van overleven naar floreren

Agenda
datum n.t.b.
Natuurretraite Madeira »


Contact
Meskers NHN - Slow Steps Parklaan 29
1777BA Hippolytushoef
0227-503059
06-22212889
Contactformulier »
Logo Meskers NHN

Adem



Je staat er waarschijnlijk niet altijd bij stil, maar hoe je ademt vertelt veel over hoe het met je is. Fysiek, mentaal en emotioneel.


Alle niveaus van (in– en ont)spanning hebben een eigen ademtempo en –diepte. Of het nu gaat om sporten, relaxen, stressen, slapen, vechten of vluchten. Ook gedachten, emoties en stemming hebben invloed op je manier van ademen.

Hyperventilatie

Normaalgesproken past je adem zich probleemloos aan zonder dat je er bewust van bent. Maar soms valt je ademhaling je op, meestal omdat er iets 'hapert'. Je bent bijvoorbeeld benauwd, buiten adem, kunt niet goed doorademen of je ademt 'hoog' en snel terwijl je rustig zit.


Misschien ben je zelfs wel eens naar de huisarts gegaan met hyperventilatieklachten.

Ademoefeningen

Het ademhalingsstelsel is een autonoom (zelfsturend) systeem. Net als bv. het hart- en bloedvatensysteem, zenuwstelsel, hormoonstelsel. Onvermoeibaar houden deze stelsels je in leven zonder dat je erbij hoeft na te denken.


De ademhaling is het enige autonome stelsel dat je met je wil kunt beïnvloeden. Tempo, diepte, regelmaat en adempauzes kun je bewust sturen.
Zo kun je met ademoefeningen invloed uitoefenen op jouw lichamelijke en mentale spanning.




De ademhaling is de verbinding tussen lichaam en geest


Natuurlijke adem

Een natuurlijke ademhaling is 'alzijdig'. Bij een functionele adembeweging is je hele romp betrokken: buik, flanken, rug en borst. De beweeglijkheid van je wervelkolom - van bekken tot en met je nek-schoudergordel - faciliteert een ruime en natuurlijke adembeweging. Als je op je rug op een matje op de grond ligt en je bent écht ontspannen, is de adembeweging zelfs voelbaar door je hele lijf; van je hielen tot je kruin.

Angst en onrust

Er zijn veel ademtechnieken en –cursussen, ieder met hun eigen doel. Zoals beter of dieper ontspannen, meer energie, transcendentie. Op YouTube zijn veel video's te vinden over dit onderwerp. Vaak is de aandacht eenzijdig gericht op de buikademhaling.


Helaas zijn er ook filmpjes die niet helemaal zonder risico zijn. Als je problemen hebt met je ademhaling en daarbij onrustig of angstig bent, is de kans groot dat de ademoefeningen averechts werken. Door de focus op het ademhalen worden onrust en angst alleen maar groter.
Een heel verklaarbare reactie, maar zéker een nare ervaring!

Omweg

Een indirecte manier van oefenen – bijvoorbeeld een beweegoefening – is dan meestal beter, omdat zo je aandacht van het probleem wordt afgeleid en je adem via een omweg wordt beïnvloed. Onbewust en moeiteloos: na een poosje 'indirect oefenen' valt je ineens op dat je weer rustig bent en dat je adem is gekalmeerd.


Je voelt je weer een stuk beter.


Wees dus kritisch als je instructiefilmpjes zoekt op het internet en kijk goed of het doel past bij jouw vraag!
Wees realistisch en eerlijk over hoe je op dat moment in je vel zit. Soms is het verstandiger om een goede begeleider te zoeken en samen aan het werk te gaan.



Meer info over Adem- en Ontspanningstraining
Top