Slow Steps

Van overleven naar floreren

Agenda
datum n.t.b.
Natuurretraite Madeira »


Contact
Meskers NHN - Slow Steps Parklaan 29
1777BA Hippolytushoef
0227-503059
06-22212889
Contactformulier »
Logo Meskers NHN

Ontspanning



Je bent ermee geboren: het vermogen om te ontspannen. Op z'n tijd weldadige rust in je lijf en hoofd... Spieren soepel en los, hoofd 'leeg', gemoed tevreden en kalm.


Een warme, zachte, lichte staat van Zijn.


Jammer genoeg is de kans groot dat je dit vermogen ergens onderweg een beetje bent kwijtgeraakt. Of twee beetjes.

Spanning

Er wordt veel van je gevraagd in het dagelijks leven. En je vraagt veel van jezelf. Je systeem (lijf, hoofd, psyche) zit zó knap in elkaar dat het zich prima aan kan aanpassen aan functionele spanning; spanning op momenten dat het nodig is om goed te kunnen functioneren en presteren.
Als de klus geklaard is, kan het spanningsniveau weer omlaag en herstel je van alle inspanningen.


Tenminste, als je in balans bent.


Als er geen balans is tussen (in)spanning en ontspanning en er vaak of langdurig sprake is van over-spanning, komen je natuurlijke herstelprocessen in de knel.




Je lichaam zoekt constant naar de juiste balans


Gewenning

Eerst heb je het nog niet zo in de gaten. Je systeem past zich namelijk aan het langdurig verhoogde spanningsniveau aan en gaat het 'gewoon' vinden. Je interne referent schuift op, zo noemen we dat in vaktaal.
Je raakt er dus aan gewend en op den duur herken je de oplopende spanning niet meer zo goed. Je voelt dan ook niet meer de noodzaak om er iets aan te doen.


Maar ondertussen ontstaat er door het uitblijven van voldoende herstel een voedingsbodem voor allerlei spanningsklachten. Je bent bijvoorbeeld een beetje moe en geprikkeld of je hebt wat hoofdpijn.


Gaat wel over, denk je nog, en je gaat op dezelfde voet door.

Klachten

Maar de ongemakken nemen toe en je zit helemaal niet lekker meer in je vel.
Je hebt geen idee waar de klachten vandaan komen. Spanning? Daar heeft het toch niets te maken? Met de ontspanning zit het wel goed, vind je. Je fietst en tennist, gaat regelmatig lekker uit eten en je bent net nog een weekendje naar een vakantiepark geweest.


En hier zit 'm nu net de kneep.

Passieve ontspanning

Sporten of met vrienden dineren is heerlijk, maar dat is actieve ontspanning. Meestal in je toch al drukke weekschema gepropt. Het is niet de diepe ontspanning die je nodig hebt om écht uit te rusten en te herstellen. Zelfs een film kijken of een boek lezen vraagt een bepaalde mate van lichamelijke en/of mentale activiteit.


Als je écht wilt ontspannen en weer wilt (leren) herkennen wanneer je spanningsniveau te hoog oploopt, heb je passieve ontspanning nodig. Ademoefeningen, ontspanningstraining, meditatie, mindfulness. Of zomaar even lekker op een bankje in het zonnetje zitten te... Zijn.


Je hebt op zijn tijd rust en stilte nodig. Om je heen en in jezelf.

Als ontspannen lastig is

Misschien ben je zó aan je snelle levensritme gewend dat je moeite hebt met passief ontspannen. Het goede nieuws is dat je het weer kunt leren. Of eigenlijk: dat je het je weer kunt gaan herinneren. Want je hebt het in je!


Je bent er tenslotte mee geboren...



Meer info over de Adem- en Ontspanningstraining
Top